Dag 2: Vad är det som mäts?

För att förklara vad som mäts när man pratar om tv-tid vill jag ge en kort bakgrund. ”Linjär-tv tappar”. Absolut, men vad är det de tappar? Är det antal tittare, vissa målgrupper, reklampengar eller rentav intresset för programmen som visas. Man kan mäta tittande på olika sätt. Ett exempel är att startade strömmar inte är lika med en visning, samtidigt som en visning inte säger hur många som har sett ett helt program eller en video. Det mest rättvisa plattformsoberoende sättet att mäta tittande på är kolla på de faktiska tittarminuterna.

Det är alltså där linjär-tv har tappat, i tittarminuter. Här vill jag göra en disclaimer, MMS mätsystem som mäts baserat på Nielsen-systemet, dvs elektroniska mätare som rapporterar vad som visas och hur länge i tv-apparater hos 1 200 hem som ska representera Sveriges befolkning (1), kanske inte är optimalt. Men det är det som branschen går efter, både när det kommer till popularitet på program och fördelning av reklampengar.

Kan det inte bara det att vi har tagit oss ur tv-sofforna och börjat göra annat än att titta på ”dumburken”?

Nej, tyvärr. För första gången någonsin i en undersökning från MMS har tittartiden – oberoende av plattform – aldrig varit högre. Mer än 4 timmar om dagen tittar den genomsnittlige svensken kolla på rörligt material, linjär-tv, nedladdat, webb-tv eller YouTube (2).

Så själva tittandet har inte minskat, tvärtom, svenskarna tillbringar mer tid än någonsin framför rörlig bild samtidigt som vi aldrig kollat på så lite linjär-tv som nu.

original

Den här snajdiga infographicen kommer ifrån DN Kultur, som den 11 augusti publicerade artikeln ”Nu kommer krisen för gammel-tv

 


1) Källa: http://www.mms.se/start/vara-tjanster/mediematning/sa-mats-tv-tittandet/
2) Källa: http://www.mms.se/2014/12/04/fyra-timmar-tv-per-dag/

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s