Dag 6: Reklamkakan

Sveriges medieinvesteringar räknades vara ca 32 miljarder 2014, enligt Institutet för Reklam och Mediestatistik. Av de 32 miljarderna spenderas ca 24% på tv enligt Michael Wahlgren. Det är alltså ca 7,5 miljarder kronor.

Det räknades med att linjär-tv tappade ca 6% av sina tittare under 2014 (OS i Sotji och Fotbolls-VM borträknat), vilket i förlängningen innebär att även 6% av de reklampengar som läggs på linjär-TV varje år även dem försvinner. Redan förra året kunde inte de kommersiella linjär-TV-kanalerna leverera de tittarkontakter som utlovats, och var tvungna att betala tillbaka mediebyråerna reklampengar.

Om vi, för att göra det enkelt för oss, räknar med att de kommersiella tv-kanalerna sålde ut all reklamplats på deras linjär-tv, så är tittarraset på 6% värt ca en halv miljard. En halv miljard pengar som ska läggas på reklam, men inte kan göra sig tillgodo någonstans.

Det är därför det skriks om ”kris” i linjär-tv-branschen. Alla reklampengar kommer inte försvinna från ett år till ett annat, men om det fortsätter i samma takt de kommande fem åren (vilket alla indikationer pekar på) så kommer det se helt annorlunda ut i reklamkakan, eftersom reklamen köps där målgrupperna finns. Reklampengarna som idag finansierar program, produktioner, produktionsbolag och mycket, mycket annat kommer helt inte finnas i lika stor utsträckning som tidigare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s